Hvordan bliver trends til?
Der er hovedsageligt to måder, hvorpå modetendenser opstår: Den ene skabes gennem en nedsivende effekt, hvor frontløbere indenfor modebranchen belyser en specifik stil eller beklædningsdele, som derefter får en afsmittende virkning på den generelle modeindustri. Disse - ofte mere luksuriøse looks - bliver derefter replikeret af mere økonomiske mærker, som når ud til en bred vifte af kunder. Et klassisk eksempel på dette er f.eks. Michael Kors tasker - eller Balanciaga sneakers.
Den anden måde hvorpå trends kan opstå, er med en opbobblende effekt, der foregår den modsatte vej rundt. Her samler store modebrands inspiration fra ungdommen og stil fra diverse subkulturer. Eksempler på dette ses bl.a. fra undergrundskulturer, som goth, punk eller skatermiljøet, der blev båret ud af folket og derefter fik indvirkning på modeindustrien.
Mikro, makro og mega: Hvor længe vedvarer en trend?
Der er et utal af teorier om hvor ofte modetendenser kommer tilbage - og hvor længe de varer ved. Nogle designere er tiltalere for en tydelig gengang af trends, mens andre mener at dette er både uregelmæssigt og svært at estimere. Hvor længe en trend har sit liv, er ligeledes svært at forudsige, da mange faktorer vil have indflydelse herpå. Dog er et faktum klart: Modefænomener er ikke altid flygtige. For at klassifikere de mange tendenser, opdeler man dem derfor i tre primære kategorier: Mega-, makro- og makrotrends:
Megatrends er den største af slagsen og har oftest den længste levetid: Denne type fortsætter tit i flere årtier, hvor den har stor indvirkning på både medier og økonomi. Megatrends har indflydelse på både nationale og det globale forbrug, selvom de ikke nødvendigvis er lige tydelige overalt. En af de mest markante megatrends i dag er bæredygtig mode, som er et led i et øget fokus på klimavenlige intiativer.
Makro- og mikrotrends er to forskellige typer underkategorier, der opstår i et kortere tidsomfang. Mikrotendenser ses oftest i et omfang af specifikke produkter med en midlertidig popularitet, mens makrotendenser er et gennemgribende og vedvarende skift i et modefænomen på globalt plan.
Med en i dag tydelig tilstedeværelse af reklamer, globalisering og digitalisering af vores hverdag, er der nu mange måder, hvorpå modefænomener kan etablere sig. De mest indlydelsesrige frontløbere for nye trends, kommer i dag ofte fra kendte designere, modebloggere eller kendte på sociale medier. Dog har modehovedstæder rundt om i verden stadig en massiv indvirkning på skabelsen af nye tendenser - takket være modeugerne, hvor berømte designere og modehuse fremviser nye værker.
Vi spurgte modekonsultent og ekspert på området, Linda Mata, om hvad hun mener vil blive de afgørende modefænomener i 2020'erne som årti. Med stor erfaringen indenfor modebranchen, giver hun seminarer om modeindustrien påvirkning på vores liv - og hvor hun rådgiver til hvilke tidsløse typer beklædning, du bør beholde i garderoben:
4 trends der vil præge 2020:
Fra blomstremønstre til pastelfarver og trompetbukser: Listen over tidligere modefænomener, der har haft sin genopstandelse er lang. Her er et par af de mest markante tendenser, der - ifølge Linda Mata - vil vise sig i 2020:
15 tidsløse klassikere - du bør gemme i garderoben:
Mode kommer og går - og vender ofte tilbage igen. I dag har vi - som samfund og forbrugere - et voksende fokus på klimavenlige tiltag, hvor bæredygtighed spiller en stor rolle i både køb og genanvendelse. Derfor er det, mere en nogensinde før, relevant at kigge på tidsløse stykker tøj, der er uafhængige af tid og trends: Mode der aldrig forgår. Modeekspert, Linda Mata, har samlet 15 tøjklassikere, der altid kan blive i enhver kvindes garderobe:
- Den sorte kjole
- Blå jeans
- Hvide bomulds t-shirts
- Beige trøjer
- Beige pumps eller stiletter
- Klassiske, sorte bukser
- Creme-farvede bluser
- Den sorte håndtaske
- Stilrene sølv-smykker
- Sorte nederdele
- Hvide sneakers
- Regnfrakker
- En sort uldfrakke
- Denimjakker
Linda Matas tommerfingerregel til en tidsløs garderobe er: "Hold dig til simple, stilrene stykker tøj og investér i organiske farver, som beige, sort, hvid, blå nuancer, grå, brun - eller endda creme-farver."
Fremtiden for mode: Fokus på bæredygtighed
Hvad der langsomt har manifisteret sig i den overordnede industri, er nu også blevet et tydeligt fænomen i modebranchen: Efterspørgslen for
bæredygtig mode
er større end nogensinde før. Her er både genbrug og upcycling blevet mere og mere trendy.
"Folk er blevet mere bevidste om både oprindelse og produktion bag deres tøj - og efterspørgslen for klimavenlige fremstillingsmetoder er stigende," forklarer Linda Mata, som har fulgt tendensen nøje.
"Der er ingen tvivl om at bæredygtig mode kommer til at præge det kommende årti: Store modehuse investerer allerede i økologiske produktlinjer. Forbrugere vil have kvalitet frem for kvantitet - og mest af alt: Retfærdige forhold. Vi ser allerede at "den hurtige modeindustri" (fast fashion) tilpasser sig forbrugernes behov og støtter klimavenlige tiltag," understreger hun.
Hvordan vil vi huske 2020'erne?
Bæredygtig mode er uden tvivl på dagsordenen - båret frem af både forbrugere og trendsætteres bekymring for konsekvenserne af den hurtige modeindustris effekter på mennesker og miljø. Den selverklærede minimalist og modekonsulent, Linda Mata, ser det kommende årti en fundamental forandring med nytænkning indenfor modeverdenen: "Personligt ser jeg en udbredt tendens, hvor flere og flere mennesker har fokus på en minimalistisk stil - og foretrækker kvalitet frem for kvantitet. 2020'erne bliver et årti præget af bæredygtige tilbag, etik og minimalitisk mode," fortæller hun.
Linda Mata: "20'erne var revolutionerende"
Hun er selverklæret minimalist, ekspert på området og arbejder til dagligt som modekonsulent - men hvilket modecyklys foretrækker Linda Mata selv? Vi stillede hende spørgsmålet og svaret var klart: *"Jeg er barn af 90'erne og har en stor kærlighed for denne modegeneration. Måske fordi den drager minder fra min barndom og gør mig nostalgisk," fortæller hun. "Men jeg beundrer 20'ernes glamourøse luksus - særligt i form af den kvindelige revolution, der brød med stramme korsetter til fordel for løsere beklædning og kortere kjoler," siger Linda og understreger at 20'erne var et både gyldent og altafgørende årti, der har været med til at skabe rammer for den modebranche vi kender i dag. Og med den voksende popularitet for film og filmstjerner fik modebranchen en helt ny positionering: "Folk som Edward Bernays, Freuds nevø, begyndte at promovere velhavende kvinder med luksuriøst tøj: Han var en af de første til at associere glamour, berømmelse og skønhed med moderigtigt tøj til almindelige mennesker. Kvinder begyndte at følge med under modeshows og ønskede at klæde sig som filmstjerner."
Er modecyklusser myte eller er det en realitet at trends er tilbagevendende? Ser man på 20'erne kan man tydeligt se hvordan modefænomener har generobret deres vej tilbage til catwalken hos førende modehuse. Uanset om stilen er mom jeans, kvadratformer eller pufærmer er én ting sikkert: Stilen er ikke ukendt for os. Hvor længe en specific trend varer ved kan dog variere meget, da mange faktorer spiller ind. Hvis du ønsker at være på den sikre side med dine tøjkøb, er det bedst at vælge tidsløse klassikere: "Disse vil uden tvivl stadigt være populære i 2030'erne," understreger Linda.
Her finder du stakkevis af inspiration, moderigtige styligtips og ikke mindst det passende outfit til en hver lejlighed. Læn dig tilbage og lad dig inspirere!