De 25 mest googlede danske mærker i 2019

Med virksomheder som Bestseller, LEGO, Ganni og Royal Copenhagen er Danmark med som frontløbere, når det kommer til brands, der har vakt opmærksomhed i resten af verden. Ved at studere over 3000 brands, har vi hos ShopAlike taget et dybere kig på hvilke mærker, der er mest populære blandt danske forbrugere - og hvor i landet Danmarks topbrands har base.

Her i landet ligger de førende danske brands

Kortet til højre viser hvor i Danmark, hver af de 25 mest populære danske mærker kommer fra. Her er Købehavn hovedsæde for velkendte mærker som Georg Jensen, Billi Bi og Ecco, mens Brande sætter sit flag på kortet med Bestseller, som holder mærker som Vero Moda, Only og Vila. Også Billund markerer sig på kortet, som hjem for både LEGO og tøjmærket Zizzi.

Top-25 mest googlede danske mærker i 2019

Ved hjælp af data indsamlet fra Google, har vi identificeret en topliste over de mest populære danske brands, som danske forbrugere har søgt på i 2019. Listen til venstre viser de top 25 mest googlede danske mærker - ud af de over 3000 mærker fra ShopAlikes nordiske platforme, som var anvendt i undersøgelsen.

Brande & Bestseller iført den danske førertrøje

På toppen af listen over de mest populære danske brands, fandt vi to af Bestsellers mærker: Vero Moda på førstepladsen med et gennensnit på 60.500 google-søgninger i måneden, efterfulgt af Only med 49.500 søgninger i måneden. Ud over første- og andenpladsen, markerer Bestseller sig også med mærkerne Pieces, Name It og Vila på den danske top-25 liste.

Top-25 over internationale mærker i 2019

Listen til højre viser toplisten over de 25 mest populære internationale mærker, som danske forbrugere har søgt på i 2019. Svenske H&M viste sig på toppen af listen med et gennemsnit på 368.000 google-søgninger i måneden - hvilket er over 300.000 mere månedenligt end Adidas, Ellos, Nike og Vero Moda, som må dele andenpladsen.

Danskerne bakker op om danske mærker

På listen over de internationale brands, som danskerne viste mest interesse for i 2019, er knapt halvdelen af mærkerne fra Danmark. Så til trods for interessen for velkendte, internationale mærker på toplisten - som Nike, Gucci og Balenciaga - viser de danske forbrugere i gennemsnit stor opbakning til brands med et Dannebrog bag.

Bag om analysen

Undersøgelsen er baseret på data indsamlet fra ShopAlike og Google Ads den 21. oktober, 2019. Analysen inkluderer over 3000 brands fra ShopAlikes nordiske platforme (Sverige, Finland og Danmark) og blev beregnet ved hjælp af den gennemsnitlige søgevolumen per måned i løbet af 2019 (1. jan-30. sep). Brands med navne, der kunne forveksles med andre af Googles søgetermer (eller afspejle upålidelige tal), er blevet eksluderet fra undersøgelsen.

Har du spørgsmål til undersøgelsen, er du velkommen til at kontakte vores presseansvarlige direkte: